Anastase Dragomir

Născut: 6 februarie 1896 Brăila, România

Decedat: iunie 1966, Bucureşti, România

Scurt istoric al vieții (din ce familie provine, etc)

Anastase Dragomir s-a născut la data de 6 februarie 1896 la Brăila, într-o familie cu şase copii. A făcut şcoala în oraşul natal şi a urmat cursurile Politehnici, pasionat de aviaţie. În perioada copilăriei, Anastase a fost martorul zvonurilor de încercare ale lui Vuia şi Vlaicu, însă a fost marcat şi de decesul celui de-al doilea în timpul unui zbor efectuat în 1913 cu scopul de a traversa Carpaţii.

Anastase Dragomir a încetat din viaţă în 1966, la vârsta de 70 de ani.

Viața profesională:

După facultate a plecat în Franţa unde a lucrat o vreme la mai multe uzine de avioane. Aceasta a fost perioada în care i-a venit ideea perfecţionării unui  sistem pentru salvarea pilotilor şi a pasagerilor în caz de accidente aviatice.  Primul pas către invenţia sa l-a făcut în 1928, în Franţa când a a depus cererea de brevet numită  ”Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” . În realizarea invenţiei, Anastase Dragomir a fost ajutat de un alt român, Tănase Dobrescu.

Întors în România, românul a repetat demonstraţia pe Aeroportul Băneasa, încercarea dovedindu-se şi în ţară un succes. A preferat să rămână în România pentru a-şi perfecţiona sistemul de salvare. Câţiva ani buni şi-a continuat cercetările şi în 1950 a obtinut un nou brevet, românesc, cu nr. 40658/1950, pentru  invenţia „Celula paraşutată“.   În brevet, invenţia era descrisă astfel : ”folosirea unui spatar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, fie pe jos, fie pe sus, folosirea unei cabine etanşe sau semietanşe, în functie de efectuarea zborului la anumite înălţimi, şi folosirea pentru cabinele semietanşe a unui dispozitiv mecanic care să permită, în caz de nevoie, debitarea oxigenului si aerului necesare vieţii“. Şi-a continuat demersurile care vizau construirea în România a unui avion de transport echipat cu cabine catapultabile pentru pasageri.           Zece ani mai târziu, în 1960, Anastase Dragomir a mai obţinut un brevet românesc pentru o aeronavă de transport echipată cu mai multe cabine ejectabile.

Anastase Dragomir nu s-a mulţumit însă doar cu obţinerea brevetului pentru prima versiune a cabinei catapultabile, astfel că în următorii ani a lucrat la îmbunătăţirea acestuia. Prin urmare, el a introdus o serie de factori, cum ar fi rarefierea aerului la peste 4.000 de metri altitudine, scăderea drastică a temperaturii într-o astfel de situaţie sau curentul de aer cu forţa de 3 tone care izbeşte pilotul care se catapultează dintr-un avion care zboară cu 1.000 de kilometri pe oră.

În acest sens, Dragomir obţine un nou brevet de invenţie în 1950 cu numele de “celulă paraşutată”, însă de data aceasta vorbim de unul românesc, care în descriere menţiona “folosirea unui spătar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, fie pe jos, fie pe sus; folosirea unei cabine etanşe sau semietanşe, în funcţie de efectuarea zborului la anumite înălţimi şi folosirea pentru cabinele semietanşe a unui dispozitiv mecanic care să permită, în caz de nevoie, debitarea oxigenului şi aerului necesare vieţii“.

Zece ani mai târziu, Dragomir şi-a pus ideile în practică şi în cazul avioanelor de pasageri, cu un sistem care prevedea cabine catapultabile pentru fiecare pasager.

Invenţiile lui Anastase Dragomir au fost preluate inclusiv de armata americană. Datorită resurselor financiare mult mai generoase pe care le-au avut la dispoziţie, inginerii americani au reuşit să îmbunătăţească cabina catapultantă şi au transformat-o într-un veritabil scaun ejectabil. Acesta a fost implementat ulterior pe avioanele supersonice militare, iar în prezent scaunul ejectabil a devenit o componentă banală a acestor aparate de zbor.

Citate celebre despre personalitate

Dan Antonoiu, istoric în aeronautică şi scriitor: „Anastase Dragomir s-a gândit la securitatea pasagerilor, el de acolo a plecat. În mare, a creat o celulă. Scaunul era într-un cadru metalic, fixat în avion şi, în momentul în care erau probleme, se putea ejecta. Se elibera scaunul prin partea inferioară a avionului şi exista o paraşută care, acum, şi pe avioanele ultrauşoare există acelaşi sistem”

(https://www.libertatea.ro/stiri/acei-oameni-minunati-si-inventiile-lor-nestiute-un-roman-a-conceput-un-scaun-ejectabil-care-a-salvat-mii-de-vieti-2342643)

Surse

https://ro.wikipedia.org/wiki/Anastase_Dragomir

https://www.giz.ro/stiinta/anastase-dragomir-scaunul-ejectabil-43921/

https://adevarul.ro/locale/alexandria/povestea-anastase-dragomir-romanul-inventat-cabina-catapultabila-folosita-avioanele-supersonice-1_58e8a0a75ab6550cb81307e7/index.html

http://www.cunoastelumea.ro/anastase-dragomir-inventatorul-scaunului-care-se-catapulteaza/

http://www.mandrusafiiroman.ro/anastase_dragomir/

https://www.libertatea.ro/stiri/acei-oameni-minunati-si-inventiile-lor-nestiute-un-roman-a-conceput-un-scaun-ejectabil-care-a-salvat-mii-de-vieti-2342643

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *